wtorek, 15 kwietnia 2014

Regulacja gaźnika







Gaźnik jest bardzo prostej budowy, regulacja nie jest skomplikowana, choć czytałem,
że bywają z tym problemy,zwłaszcza z regulacją wolnych obrotów. Zamontowałem 
gaźnikw takim stanie jaki dotarł do mnie w zestawie. Do regulacji służy jedna śrubka, 
jest czuła więc trzeba nią kręcić powoli i chwilę zaczekać na reakcję silnika. Po
uruchomieniu i rozgrzaniu silnika, śrubką zmniejszałem wolne obroty, aż silnik zgasł.
Potem przekręcałem bardzo powoli w drugą stronę, żeby obroty były jak 
najwolniejsze, ale żeby nie gasł. Trzeba przy tym sprawdzić czy dobrze wysprzęgla,
bo zdarzyło mi się, że jak zaciągnąłem sprzęgło do oporu to silnik pracował, a jak 
zostawiłem je zablokowane przyciskiem to był minimalny opór i silnik gasł. Dobrze by 
było zrobić z tym sprzęgłem przed regulacją. Iglica gaźnika posiada 4 rowki, którymi 
reguluje się jej położenie.Nic przy tym nie grzebałem, w dostarczonym gaźniku iglica 
ustawiona była na pierwszy rowek od góry i tak ją zostawiłem. Jak jest zimno silnik 
odpala na "ssaniu" lub półssaniu, jest taka dźwigienka przy filtrze powietrza, 
której działanie polega na zmniejszaniu dopływu powietrza. Trzeba mu też dodać
trochę gazu, jak jest ciepło to pali bez ssania. Po dłuższym nie jeżdżeniu zalewa się 
komorę gaźnika takim przyciskiem. Zużycie paliwa przy docieraniu było 2,5l/100km, 
teraz po przebiegu 600 km i szybszej jeździe zużycie wynosi 2,3l/100km, będę to 
jeszcze obliczał. Wygląda więc na to, że z ustawieniem gaźnika jest wszystko OK.
Nie wiem co się dzieje jak iglica ma inne położenie, czytałem, że ludzie z tym
kombinują, ale nie wiem co to daje. Może kiedyś to sprawdzę jak zacznie się coś 
dziać, bo na razie jestem zadowolony z takiego ustawienia. Podobno tak jak jest 
teraz, czyli pierwszy rowek od góry, najbardziej sprzyja ekonomicznej jeździe, 
a mi na tym najbardziej zależy.
Ostatnio silniczek zaczął mi się dziwnie zachowywać na wyższych obrotach, coś go
przyduszało i nie chciał więcej polecieć jak 30km/h. Sprawdziłem świecę,  miałem 
grzebać w gaźniku, a okazało się, że od wibracji poluzowała się obejma mocowania 
gaźnika do silnika, dostawało się tamtędy "lewe" powietrze. Skręciłem to porządnie 
i wszystko ustąpiło.


 


Jeśli chodzi o iglicę gaźnika to znalazłem sporo informacji na ten temat. Ustawienie iglicy ma znaczący wpływ na zużycie paliwa. Nie ma to wpływu na wolne obroty, ale na ilość dostarczanej mieszanki paliwowej. Trzeba sobie to wybadać i sprawdzić, które ustawienie najbardziej odpowiada. Za mało paliwa spowoduje utratę mocy , za dużo paliwa będzie zalewać świecę. Po wykręceniu świecy i sprawdzeniu jej wyglądu, można wiele się dowiedzieć o mieszance paliwowo-powietrznej i jej spalaniu. Kolor jasno brązowy świadczy o tym, ze wszystko jest ok. W iglicy są cztery rowki, na które zakłada się taką zapinkę. Im wyżej zapinka, tym mniejsze spalanie. Znalazłem też informację, że użytkownicy skuterów obniżają iglicę, w celu zmniejszenia zużycia paliwa i ponoć przynosi to efekt. Mój gaźnik ma właśnie tak ustawioną iglicę, pierwszy rowek od góry. Zmieniłem na jakiś czas na drugi od góry, ale jakiejś specjalnej różnicy nie odczułem, może był trochę mocniejszy, ale i zapewne więcej palił, więc wróciłem do poprzedniego ustawienia.




1. - minimalne spalanie, 2, 3. - średnie spalanie, 4. - duże spalanie,

Poza ustawieniem gaźnika, wpływ na zużycia paliwa mają jeszcze:

- styl jazdy,
- prędkość jazdy,
- ciężar roweru,
- ciężar kierującego,
- opory roweru,
- ciśnienie opon,
- warunki atmosferyczne

Ostatnio uzyskałem fantastyczny wynik 2,1 litra na 100km, przy dość dynamicznej jeździe i średniej prędkości 30km/h. Jazda była w różnych warunkach i na różnych nawierzchniach, również po błocie. Na deszczu z silnikiem nic się nie dzieje, cały dzień padał na niego deszcz i potem normalnie odpalił i pojechał.
Myślę, że zużycie paliwa może być jeszcze mniejsze jeżdżąc nieco wolniej i bardziej płynnie.

3 komentarze:


  1. witam, super wszyscy sobie jeżdżą rowerami, tylko nie ja;) kupiłem używany lecz okazał się zepsuty cylinder, więc kupiłem drugi silnik z dobrym cylindrem, gaźnik wyczyszczony, przepustnica wszystko szczelne, tłumik sprawny, lecz silnik odpala ale nie trzyma zupełnie obrotów, ani nie wkręca się ładnie na wysokie.. zmieniałem świece na inne dobre, jednak nie kupowałem jeszcze jakiejś szczególnej.. może jakieś podpowiedzi ? moduł podmieniałem, gaźnik również mam drugi i to samo.. może cewka w silniku jak ją sprawdzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może wymienić cewkę i zobacz wtedy bo ssawki się nie da idealnie sprawdzić też miałem problem z cewką ale wymieniłem i śmiga i od r

      Usuń
  2. Czemu mi spalanie wychodzi 50 km 2 l silnik 50cm oryginalna
    Pomoże mi ktoś bardzo by mi to pomogło

    OdpowiedzUsuń