niedziela, 20 kwietnia 2014

Ciśnienie w kołach i dobór opon


Podczas doboru opon do roweru z silnikiem spalinowym, trzeba wziąć pod uwagę większy ciężar roweru o jakieś 20kg oraz to po jakiej nawierzchni się będzie jeździło. Opony zużywają się o wiele szybciej niż w normalnym rowerze, zwłaszcza tylna. Dobrze by było założyć porządne,wytrzymałe opony. Przednią oponę mam zwykłej klasy, która już była w rowerze, tylna była bardziej zużyta,więc przed montażem silnika zmieniłem ją na taką jak z przodu tylko nieco szerszą. Na razie jeżdżę dopóki się nie zużyją, a potem  pomyślę  o czymś lepszym i trwalszym. Jeśli chodzi o rodzaj bieżnika to mam taki można powiedzieć uniwersalny, nadaję się do jazdy w terenie, po trawie, ziem i żwirze, jak i po asfalcie nie dając przy tym za dużych oporów. Mi taki bieżnik bardzo odpowiada. Trasa, którą jadę to w większości chodnik, asfalt i kostka brukowa, ale są też odcinki po ziemi, poboczu i polną drogą. Typowe szosówki odpadają, bo w terenie by się nie sprawdziły, całkowicie terenowy bieżnik też nie bardzo, bo za duże opory na asfalcie. Przy mojej jeździe taki uniwersalny bieżnik jest idealny. Jest taki jak na zamieszczonym zdjęciu.
Dobór ciśnienia musi być zgodny z zaleceniami producenta opon. Za duże ciśnienie może uszkodzić oponę lub będzie się ona bardziej zużywała na środku bieżnika, za małe ciśnienie będzie zużywało zewnętrzne strony opony, łatwiej też uszkodzić obręcz na krawężniku lub dziurze w drodze. Tak sobie załatwiłem
tylne koło zjeżdżając z górki, zahaczyłem o jakąś dziurę i porządnie scentrowałem obręcz. Kilka szprych zostało zerwanych, koło nie nadawało się do naprawy i musiałem je wymienić. Kupiłem wzmocnioną obręcz stożkową, trochę droższa, ale warto, zwłaszcza, że tylna zębatka mocowana jest do szprych.
Ciśnienie w kołach mam trochę większe niż jak jeździłem rowerem bez silnika,ale w normie przewidzianej przez producenta. Na oponach producenci podają ciśnienie w różnych jednostkach i nie chce mi się tu rozpisywać na ten temat, ja korzystam z prostego kalkulatora jednostek ciśnienia on-line na http://rowery.zbooy.pl/ciskal.html łatwo przeliczyć jednostki jeśli inne są na oponie, a inne są na pompce.

                                                     

1 komentarz:

  1. www.luma.com.pl - świetny asortyment części samochodowych i niskie ceny. Warto sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń