czwartek, 17 lipca 2014

Śmierć silnika rowerowego

No i niestety, silnik padł wcześniej niż się spodziewałem. Przejechałem na nim 1569,2 km. Spodziewałem się, biorąc pod uwagę opinie innych użytkowników, ze wytrzyma przynajmniej 3000.
Docierałem go zgodnie z zaleceniami producenta, lałem porządny olej, jeździłem spokojnie. Pod górki pomagałem pedałując, żeby go nie przeciążać. Trzy razy sprawdzałem prędkość maksymalną i około 4 razy wiozłem nim od 8 do 12 kg owoców, na prostym odcinku, a więc nie mogło to być dla niego zabójcze. Przypuszczam, że mogła być jakaś wada materiałowa lub może super rzadki olej syntetyczny nie nadaję się do tego sprzętu. Agonia silnika trwała od jakiegoś czasu, najpierw zaczął ciut gorzej zapalać, potem zrobił się trochę słabszy. Nie dało się ustawić wolnych obrotów, jak tylko wrzucałem na luz top od razu gasł. Myślałem, że to wina gaźnika, że może jakieś lewe powietrze ciągnie, albo coś innego się stało, ponieważ czasem ciekło paliwo z filtra powietrza, a świeca była
notorycznie mokra ( za bogata mieszanka ). W gaźniku w tym czasie padła uszczelka, więc go wyczyściłem, sprawdziłem pływak  i założyłem, ale nic to nie pomogło. Przez  ostatnie 100km,
które zrobiłem już mocno dawał mi popalić. Na prostej maks co mogłem z niego wycisnąć to 32km/h, lekkie wzniesienie i słabł do tego stopnia, że musiałem pedałować. Jeśli prędkość spadła poniżej 18km/h to gasł. Jak się rozgrzał to już w ogóle tragedia, żeby nie zgasł to musiałem trzymać manetkę do oporu i ledwo się toczył na prostym odcinku 25km/h. Na rozgrzanym prawie nie dawał się uruchomić.Do końca wierzyłem, że to wina gaźnika, że może dysza się rozkalibrowała i go zalewa. Zmieniłem gaźnik na radziecki K60B, zachwalany jako niezawodny i nadający się do wielu silników 2T. Założyłem, odpalił, ale historia ta sama, brak mocy, brak wolnych obrotów. Zacząłem rozbierać silnik i oczom moim ukazał się pięknie zatarty cylinder. Mam jeszcze jedną hipotezę w związku z zatarciem. Zdarzyło mi się jechać w deszcz i jak najechałem na dużą kałużę to woda chlapnęła i gwałtownie schłodziła silnik. Podobno cylinder w takiej sytuacji szybciej się kurczy niż tłok i to mogło być powodem zatarcia.




Tak czy inaczej rower z silnikiem jest mi potrzebny, a ponieważ inne podzespoły są sprawne, postanowiłem wymienić cylinder i tłok na nowy (koszt 130zł z wysyłką). Oczywiście założę do tego bardziej zaawansowany gaźnik K60B i czeka mnie nudne docieranie przez 500km. Zmienię również olej, może nie na jakiegoś najtańszego syfa, ale na jakiś półsyntetyk średniej klasy.

12 komentarzy:

  1. Jak dziala na tym gazniku ? Szybciej jedzie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żeby założyć K60B musiałem dorobić taką redukcję z powodu innego mocowania. Silnik odpalił na ssaniu, głośniej pracuje i czuć że jest mocniejszy. Jest opóźniona reakcja na dodawanie gazu i nie da się ustawić wolnych obrotów - jest to wina zbyt długiego króćca ( rura między cylindrem, a gaźnikiem). Jeździć się da, ale żeby były wolne obroty i szybsza reakcja na gaz to trzeba by dorobić krótszy króciec. Prędkości nie sprawdzałem, bo docieram nowy cylinder.

      Usuń
  2. Dlaczego jadac 20km/h rower skacze szarpie?
    Zrobilem 150km a rower pali 3l/100km
    Gdzie moge kupic cylinder?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyczyn może być wiele: jeśli jest na dotarciu to może więcej palić ( mi brał 2,5l), szarpanie może być od jakości paliwa, albo złego działania świecy. Warto też sprawdzić, na którym rowku jest iglica gaźnika ( może dostaje za dużo paliwa i go zalewa), ja jeździłem na 1 od góry, był ciut słabszy ale spalanie spadło do 2,1l/100km. Łańcuch nie może być za luźny, bo wtedy szarpie przy zwalnianiu.

      Usuń
    2. Cylinder można kupić na allegro (nie zawsze są) ale widziałem też ogłoszenie na olx.pl

      Usuń
  3. Iglica jest na 1 rowku od gory pali 3l jak zmniejszyc spalanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten gaźnik jest chyba najprostszy jaki może być, przez to nie ma za wiele możliwości regulacji. Jeśli iglica jest na pierwszym rowku i wolne obroty są ustawione tak żeby nie gasł, to pozostaje tylko sprawdzić opory roweru. Może to być też związane z techniką jazdy.

      Usuń
    2. Mój w ogóle nie chce odpalić na pierwszym rowku ani na drugim. Dopiero ustawienie na 3 a jeszcze lepiej na 4 (w sumie mam 5 rowków) daje start.

      Usuń
  4. Od jakiegoś czasu śledzę ten blog, ponieważ sam mam ochotę na taki rower z silnikiem i bardzo cieszy mnie, że ktoś podjął się takiego, z pewnością niezbyt popularnego tematu i konsekwentnie opisuje kolejne losy silnika. Dobrze by było szanowny autorze, gdybyś podawał więcej szczegółów i objaśnień dotyczących wszystkich nawet drobnych usterek i napraw silnika i podzespołów. Z pewnością zawsze komuś przyda się twoje doświadczenie praktyczne, szczególnie gdy ktoś kupi sobie taki silnik, ale nie ma za dużego pojęcia o mechanice tj. przyczynach usterek oraz sposobach naprawy. Z niecierpliwością będę oczekiwał na kolejny wpis na temat nowego cylindra i mam nadzieje że pochodzi on trochę dłużej niż poprzedni. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiem dlaczego silnik się zatarł, nastąpiło to przez niewłaściwe ustawienie gaźnika.
    Ja miałem na pierwszym rowku na iglicy ustawione tylko przez chwile i cylinder był bardzo gorący ponieważ było słabe smarowanie.

    Przy takiej jakości materiałów w silniku najlepszym ustawieniem jest drugi rower od góry na iglicy wtedy silnik ma optymalną temperaturę i spalanie.

    Mój silnik wytrzymał 7000km i zużywał 2l/100km więc optymalnie dosyć przy dobrej dynamice :)

    Film z przykładowej jazdy
    https://www.youtube.com/watch?v=l03APBIZYI0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałem o tym, ale z drugiej strony jeśli jest taka regulacja na iglicy, to nie powinna ona wpływać szkodliwie na silnik. Na drugim rowku palił mi 2,5l, na pierwszym 2,1l i nie mogę poniżej tego zejść, nawet przy bardzo ekonomicznej jeździe. 7000 km to tylko pogratulować, jakość wykonania cylindra pozostawia wiele do życzenia, jak się trafi w miarę udany egzemplarz to i dłużej wytrzyma.

      Usuń